Screenshot uit storytelling film 100 jaar Haneman

Binnen het bedrijfsfilm-genre is de storytelling film één van mijn favorieten. Storytelling draait om echte verhalen! Het gaat vaak over de mensen achter een bedrijf. Een persoonlijk verhaal, zonder zakelijk sausje. En toch kun je met een storytelling film als bedrijf je doel bereiken. De concurrentie om informatie met je doelgroep te mogen delen is groot. De mensen die je wilt bereiken worden door het grote aanbod op internet snel informatie-moe. Daarom worden echtheid, originaliteit en persoonlijkheid steeds belangrijker. Een persoonlijke en authentieke film slaat dus de brug naar het overbrengen van jouw zakelijke boodschap.

Soms kies je niet alleen voor een product of dienst vanwege kwaliteit of prijs. Een fijne samenwerking, betrouwbaarheid en een persoonlijke klik wegen ook mee in je keuze. Dit soort dingen zijn minder tastbaar, het gaat over gevoel. En laat nu juist het overbrengen van een gevoel de kracht van video zijn! Wil jij je dus als bedrijf op dit soort zaken onderscheiden, dan is een storytelling film iets voor jou.

Een verhaal over 100 jaar fruittelen

Fruitteler Haneman bestond maar liefst 100 jaar. Ze wilden dat vieren met een open dag. Als onderdeel daarvan maakte ik een bedrijfsdocumentaire. 100 jaar werken en leven op een boerderij levert natuurlijk veel verhalen en anekdotes op. Fantastisch om te delen met relaties, vrienden en familie! Drie generaties komen aan het woord in deze documentaire; opa Piet deelt anekdotes met zijn kleinzoon Wout en boer Toine vertelt over de mooiste en belangrijkste gebeurtenissen.

100 jaar fruitteelt bij Haneman. 18:21

Storytelling film Robert Landsman

Natuurlijk leent niet elk bedrijf zich voor storytelling. Persoonlijk contact moet wel één van de speerpunten zijn. Daarom leent de uitvaartbranche zich bijvoorbeeld goed hiervoor. Wanneer er iemand die dicht bij je staat overlijdt, is het erg fijn als het goed klikt met de man of vrouw die helpt bij het regelen van de uitvaart, toch? Om mensen ook online al zo persoonlijk mogelijk kennis te laten maken, vroeg uitvaartondernemer Robert Landsman mij een storytelling filmpje te maken. Robert laat in deze video veel van zichzelf zien, waardoor de kijker kennis met hem kan maken. Erg belangrijk voor mensen die net hun dierbare hebben verloren en op zoek zijn naar iemand die de uitvaart voor hun regelt.

Kennismaken met een uitvaartondernemer 1:44

Het verhaal van een oude boerderij

Deze storytelling film gaat niet over een persoon, maar over een gebouw. Dit verhaal gaat over de oudste boerderij van Nederland. Een bouwhistorisch verhaal. Hoe kun je zien dat deze boerderij zo oud is? En wat is daar zo interessant aan? Het doel van de video is om dat uit te leggen aan een jong publiek.

Bedrijfsdocumentaire als storytelling film.

Storytelling kan op veel manieren. Documentaire als bedrijfsfilm bijvoorbeeld. Dat is authentieker dan een traditionele bedrijfsfilm. Stel ik maak een documentaire met de titel ‘Klassieke Automobielen Restaureren’ waarin een CEO vertelt over zijn hobby. Dat bekijken mensen liever dan een film met de titel ‘BdT Pharma bedrijfsfilm’. De link naar zakelijke informatie kan gelegd worden door in te gaan op overeenkomsten tussen zijn hobby en zijn manier van bedrijfsvoering.

Een serie waarin elke maand een videoprofiel van een medewerker getoond wordt is ook een mogelijkheid. Wat doet hij/zij precies? Wat betekent het bedrijf voor hem of haar? En andersom, wat betekent hij of zij voor het bedrijf? De nieuwspagina op de website kan daarmee aangevuld worden met interviews en achtergronden.

Een storytelling film geeft dus een extra mogelijkheid om jezelf te onderscheiden in de menigte op internet. Bovendien maakt het mijn vak als producent van bedrijfsfilms erg leuk!

Bedrijfsfilm in vele vormen

Wat zijn andere concepten wanneer ik een bedrijfsfilm wil laten maken? Kan ik dat ook zelf? Wat komt er allemaal bij kijken? Op de pagina “Bedrijfsfilm, promoot en informeer met video” lees je de antwoorden.

Klaas Pelser