Bedrijfsfilm: promoot en informeer met video

>Bedrijfsfilm: promoot en informeer met video
Bedrijfsfilm: promoot en informeer met video 2018-03-02T15:25:08+00:00

Bij het woord bedrijfsfilm denk ik met een bittere bijsmaak aan video’s uit de jaren ’90 over organisaties: niet echt origineel, saai, lang en te zakelijk. Gelukkig is dat nu wel anders. Wat zijn de mogelijkheden? Moet ik een bedrijfsfilm laten maken, of kan ik het ook zelf? Hoe gaat dat in z’n werk als ik een producent inschakel? In dit artikel geef ik antwoord op deze vragen.

Bedrijfsfilm over Biggelaar Groen

Mogelijkheden

De “klassieke” bedrijfsfilm

Laat je bedrijf aan de kijker zien als geheel in één film. Dit is vooral passend voor bedrijven met één duidelijke kernactiviteit, zoals post bezorgen. Heb je meerdere activiteiten, dan kun je die beter ophakken in bijvoorbeeld verschillende productfilms. Kort, korter, kortst is tenslotte het credo online. Dus beter meerdere korte video’s, dan één lange. Ligt de nadruk minder op online? Of gaat het echt over het bedrijf zelf (bijvoorbeeld bij een jubileum)? Dan is de noodzaak om een korte video te maken kleiner.

De productfilm

Focus op de interesse van je klant. Verveel hem of haar niet met algemeenheden. Specifieke informatie die waardevol is voor de kijker, dat is het idee van een productfilm. Lever je diensten, of werk je projectmatig? Een dienst of project kun je vanzelfsprekend op een dergelijke manier verfilmen. Lees verder over de productfilm en bekijk voorbeelden.

De instructiefilm

Help je doelgroep met een praktisch vraagstuk. Hoe werkt het? Hoe zet ik het in elkaar? Maar bijvoorbeeld ook: wat zijn de veiligheidsvoorschriften? Wat zijn de regels binnen jouw bedrijf? Lees verder over de instructiefilm en bekijk voorbeelden.

De storytelling film

Laat wat persoonlijks zien van de mensen achter je bedrijf. Dat kan best in een bedrijfsfilm. Zeker als je weet dat persoonlijk contact voor jouw vakgebied belangrijk is. Dus wanneer klanten naast het product of de dienst ook voor jou persoonlijk kiezen is storytelling een passend videoconcept. Een storytelling film leent zich erg goed om het ‘waarom’ achter je organisatie over te brengen. Wat is het verhaal achter jouw bedrijf? What’s the story? Lees verder over de storytelling film en bekijk voorbeelden.

De animatiefilm

Een animatiefilm kan eigenlijk ook weer een product-, instructie-, of storytelling film zijn. Toch wil ik deze vorm even apart vermelden. Animatie is namelijk heel sterk wanneer je iets ingewikkelds uit wil leggen. Het past ook bij onderwerpen die niet zo ‘videogeniek’ zijn. Ook kun je met animatie een proces in beeld brengen wat je met het blote oog niet kan zien. De animatie hiernaast is samen met Loepzuiver Motion Design gemaakt.

Natuurlijk zijn er veel andere vormen en mogelijkheden te bedenken. Een aftermovie van een evenement of een videopitch bijvoorbeeld. Ook kun je concepten samenvoegen, zoals animatie gecombineerd met echte beelden in een productfilm. Vaak is een videoproject niet helemaal in een hokje te plaatsen. Ik zie elke productie als iets unieks. Lees ook het artikel op marketing site Frankwatching over bedrijfsvideo in verschillende vormen.

Zelf een bedrijfsfilm maken

Kan dat? Ja dat kan omdat de eerste stappen naar een betere film niet zo groot zijn. Met wat tips & tricks maak je snel vorderingen in de profi uitstraling van je film. Zeker een film die niet direct een commercieel doel heeft kun je zelf maken. Denk aan een instructiefilm bijvoorbeeld. Je moet het wel leuk vinden natuurlijk! Vanzelfsprekend maak ik graag een film in opdracht, maar ik geef ook workshops. Zit je te popelen om zelf iets moois te maken? Lees 10 tips & tricks om zelf bedrijfsvideo te maken.

Een bedrijfsfilm laten maken, hoe gaat dat in z’n werk?

Het leeuwendeel van de bedrijven in Nederland maakt niet elke week een video. Vaak ook niet elke maand. Voor veel bedrijven die ik help is video nieuw. Dat vraagt extra aandacht van een videoproducent. Ik vind het leuk om bedrijven bij te praten. Het maken van een video is een creatief proces. Dat betekent niet dat je zonder structuur aan de slag gaat. De werkvolgorde die ik aan houd ziet er als volgt uit:

  • Kennis maken en verdiepen in een organisatie.
  • Doel, doelgroep en manier van vertoning bepalen.
  • Concept en structuur van de video opstellen. Bij een grote productie wordt een scenario geschreven.
  • Project- en opnameplanning maken.
  • Filmen en verzamelen van ander beeld en geluid.
  • Videomontage
  • Sneak preview eerste versie
  • Eindmontage
  • Premiere met popcorn!

Lees meer over mijn werkwijze.

Bedrijfsfilms uit Den Bosch

Pelser Filmproducties zit in Den Bosch. Vanuit de Gruyter Fabriek naast de Brabanthallen wordt de productie van alle bedrijfsfilms gecoördineerd, gefilmd en gemonteerd. Den Bosch is dus regelmatig het decor van de bedrijfsfilms die ik maak. Maar ik reis ook graag het land door. Mijn Bossche klanten vinden het fijn om samen te werken met een producent “om de hoek”. Dit bevordert een vlotte communicatie en een efficiënte manier van werken. Bekijk de pagina “Bedrijfsvideo Den Bosch” en lees verder over dit onderwerp.

Bekijk voorbeelden, orienteer je op de kosten of maak kennis via de homepage. Vragen? Bel 06-41518211 of mail naar klaas@pelserfilmproducties.nl

Klaas Pelser