De instructiefilm : iedereen weet wel hoe een balpen werkt of hoe je een pak yoghurt open maakt, maar vaak is het niet zo eenvoudig. Je product heeft wat uitleg nodig. Klanten met een kluitje het riet insturen kan natuurlijk niet. Ze zullen terugkomen met vragen, door verkeerd gebruik je product beschadigen of nog veel erger: je product überhaupt niet kopen! Daarom leg je uit hoe je product werkt, schrijf je een handleiding, of maak je een instructiefilm. In dit artikel lees je over twee soorten instructiefilms. Daarnaast beschrijf ik hoe dit bedrijfsfilmgenre jouw bedrijf, product of dienst kan helpen.Handleiding in plaats van een instructiefilm.

Instructiefilm over tastbare dingen

Deze categorie is de meest voor de hand liggende: hoe gebruik je een elektrische tandenborstel of hoe werkt die nieuwe kookplaat. Tastbare dingen waarvan meestal een geschreven instructie bestaat. Vaak heeft zo’n pdf-je duidelijke plaatjes, maar een film kan daar nog veel aan toevoegen. Hier linksonder zo’n tastbare instructievideo over een zeer specialistisch product voor de transportbranche. Rechtsonder een ‘Tips Video’: een wat lossere variant van dit genre.

Tutorials of online instructie

Wanneer ik de montage doe van een video loop ik soms vast (ik weet ook niet alles). Op YouTube is altijd wel een tutorial te vinden met de oplossing. Een collega geeft dan uitleg over de software. Vaak bestaat het beeld simpelweg uit een schermopname van de computer. Op dezelfde manier kun je bijvoorbeeld een tutorial maken over een intern communicatiesysteem binnen je bedrijf. Dan hoef je het niet meerdere keren live te vertellen, mensen kunnen je uitleg terugkijken en nieuwe medewerkers zijn sneller ingewerkt. Of je legt uit hoe klanten jouw online portal kunnen gebruiken.

Hoe kan een instructiefilm jou of jouw bedrijf helpen?

  • Het wegnemen van drempels en verkomen van misverstanden. Sommige producten zijn ingewikkeld in de ogen van klanten. Haal die drempel weg door te laten zien dat dat wel mee valt.
  • Behulpzaam zijn. Met een goede instructiefilm laat je zien dat je echt “servicegericht” bent. Roepen dat je goede service levert heeft weinig zin, want dat roept iedereen.
  • Aftersales kosten besparen. Dat kun je op twee manieren doen: allereerst door je klant te vertellen hoe je een product op de juiste manier gebruikt. Daardoor gaat het minder snel stuk. Daarnaast kun je FAQ-filmpjes maken (Frequently Asked Questions). Daarin geeft je een antwoord op vragen die je iedere dag krijgt. Dat scheelt je heel wat tijd aan de telefoon!
  • Inzicht geven. Zien is begrijpen. Mijn printer laat bijvoorbeeld automatisch een filmpje zien als je de toner vervangt. Je ziet alleen de handeling, heel simpel. Er is heel wat tekst voor nodig om deze handeling voor iedereen duidelijk te maken.

Interne instructievideo

Ook instructies over bijvoorbeeld veiligheid, hygiëne of procedures binnen een bedrijf kun je met video vertellen. Voordeel is dat werknemers geen grote hoeveelheden tekst hoeven te lezen. Verder kan een interne instructiefilm helpen bij een snelle inwerkperiode van nieuw personeel. Dit kan je veel kosten besparen. Zeker wanneer je een groot verloop hebt van (uitzend)krachten.

Bedrijfsfilm in vele vormen

Wat zijn andere concepten wanneer ik een bedrijfsfilm wil laten maken? Kan ik dat ook zelf? Wat komt er allemaal bij kijken? Op de pagina “Bedrijfsfilm, promoot en informeer met video” lees je de antwoorden.

Klaas Pelser